view_column
menu

Czy działania Content Marketingowe da się prowadzić bez pieniędzy?

Sylwester Stallone scenariusz do filmu “Rocky” napisał w trzy dni. Początkowo odmówił jego sprzedaży za 400 tys. dolarów po to, by następnie sprzedać go Paramount’owi za 50 tys. dolarów, 10% zysków z filmu i główną rolę w filmie. Stallone czuł pismo nosem. Film zarobił 150 mln dolarów czyniąc go z dnia na dzień marką rozpoznawalną na świecie1.

To bardzo dobry przykład jak treść, jaką był scenariusz filmowy może wpłynąć na Twój los i odmienić Twoją przyszłość. Nie inaczej dzieje się w przypadku działań Content marketingowych, które są coraz częściej wykorzystywane przez firmy.

Czym jest Content Marketing wiedzą już dziś wszyscy, jeśli jeszcze jakimś cudem jesteś w grupie osób, które tego nie wiedzą, po prostu użyj wyszukiwarki Google lub innej (wersja dla leniwych: kliknij). Contet Marketing ma to do siebie, że nie lubi gdy się go duplikuje i powtarza cały czas te same rzeczy tak więc i ja nie będę.

Niezależnie od branży, firmy coraz łaskawszym okiem patrzą na tego typu działania, co jest w pełni uzasadnione zważywszy na efekty jakie dzięki nim można osiągnąć. Według badań przeprowadzonych w USA, firmy działające w relacjach B2B wydają średnio 28% całego swojego budżetu marketingowego na działania contentowe2. To bardzo dużo, jednak jakość generowanych leadów wygenerowanych tego typu działaniami jest nieporównywalnie do innych kanałów dobra, a to dla marketerów (87%) jest czynnikiem najważniejszym3.

jacek-kotarbinskiJacek Kotarbiński

 

“Rada dla marketerów na rok 2016 jest zasadniczo jedna. Miejcie odwagę. Bądźcie jak lwy a nie smutne lwice. Po prostu więcej odwagi. Unikajcie tabloidyzacji. Dziś  strategie marketingowe muszą być z ogniem, wykorzystujące cały potencjał lateralnego, a nie liniowego myślenia. Wdzierające się w internetowe społeczności z pomysłem, iskrą i efektem “wow!” Klienci Was za to docenią. Trzeba być zwariowanym pasjonatem, żeby to kochać.”4

Naukowcy z uniwersytetu z San Diego obliczyli, że w dzisiejszym świecie, człowiek za pośrednictwem, internetu, poczty elektronicznej, radia, telewizji i innych mediów jest zalewany potokiem informacyjnym przekraczającym 100 tys. słów dziennie5. To ogrom informacji, które przetwarzamy każdego dnia.
Tym bardziej istotne jest, by nasze działania content marketingowe były na tyle dobre, by zapewnić w społecznościach internetowych do jakich chcemy dotrzeć efekt “wow!”, o którym wspomina Jacek Kotarbiński w cytacie powyżej. Dobre i unikatowe, to warunek niezbędny do popularyzacji naszych działań i dotarcia do dużej liczby odbiorców, naszych potencjalnych klientów.

Jakość vs cena

Dobry content tak jak dobra reklama kosztuje. O ile przygotowanie samej treści możemy zrobić sami, o tyle przygotowanie grafik czy materiałów video może być już kłopotliwe, niemniej nie jest niemożliwe, co postaram się udowodnić. Cel jaki sobie stawiam to stworzenie atrakcyjnego wizualnie artykułu używając jedynie mediów i narzędzi jakie są darmowe w Internecie. Darmowe i z możliwością używania komercyjnego ponieważ nasz content jaki tworzymy ma za zadanie promować naszą firmę, produkt, pomysł.

Najpopularniejszymi „wolnymi licencjami” stosowanymi do licencjonowania treści innych niż oprogramowanie jest dziś licencja Creative Commons (CC), szacuje się, że na licencjach CC jest dziś udostępnianych w Internecie ponad 100 milionów utworów6. 4 główne typy licencji to:

  • BY – Uznanie Autorstwa (ang. Attribution)
    zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy
  • NC – Użycie Niekomercyjne (ang. Noncommercial)
    zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych tylko w celach niekomercyjnych
  • ND – Bez Utworów Zależnych (ang. No Derivative Works)
    zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie tylko dokładnych (dosłownych) kopii dzieła, niedozwolone jest jego zmienianie i tworzenie na jego bazie pochodnych.
  • SA – Na Tych Samych Warunkach (ang. Share Alike)
    zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie pochodnych dzieł, pod warunkiem że będą one opublikowane na takiej samej licencji8

Wykluczam zatem licencję typy NC – nasze działania będą komercyjne.

Jakie treści

Najczęściej wykorzystywanymi treściami w relacjach B2C są formy krótkie takie jak:

  • Infografiki
  • Treści wideo
  • Landing Page

Dla relacji B2B zaś lepiej sprawdzi się marketing oparty na:

  • Studium przypadku (case study)
  • Raportach/analizach
  • White paper
  • Eksperckie eventy8

Dodatkowo można jeszcze pokusić się o tworzenie podcastów, co jak udowadnia Ariadna Wiczling, która w 10 miesięcy zdobyła 30 000 odsłuchań swoich nagrań, może być bardzo fajnie realizowane. 30 000 w 10 miesięcy to świetny wynik, moje gratulacje.

ariadna wiczling
Spróbujmy zatem znaleźć darmowe narzędzia i zbiory multimediów pozwalających nam zrealizować ww. typy treści content marketingowych… CDN


Podobał Ci się ten tekst? Już za tydzień kolejny odcinek serii DIY (ang. Do It Yourself) gdzie omówimy możliwość tworzenia infografik wykorzystując darmowe narzędzia i stocki. Będzie dużo linków i przykładów 🙂
Jeśli chcesz dowiedzieć się o wpisie jako pierwszy, zapisz się do naszego newslettera.


michal-stachuraO autorze

Michał Stachura – Właściciel firmy Santri Michał Stachura (santri.eu) zajmującej się wsparciem graficznym i informatycznym firm, instytucji i agencji marketingowych. W przeszłości – współtwórca Systemu Bankowości Internetowej Alior Banku.
Od lat zajmuje się analizą biznesową i tworzeniem wymagań serwisów internetowych. Dociekliwy, dokładny i rzetelny. Stale rozwija swoją wiedzę na temat nowinek informatycznych, co ciekawsze znaleziska publikuje w cyklicznym newsletterze R&D jaki rozsyła do zainteresowanych osób.

Prywatnie – czterdziestolatek. Ojciec dwójki dzieci. Pasjonat szachów, koszykówki i dobrej muzyki.

— Źródła & Przypisy —
1filmweb.pl/film/Rocky-1976-9190/trivia
2contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2015/09/2016_B2B_Report_Final.pdf
3 – Tamże.
4 – Jacek Kotarbiński – “Trzecia sztuka marketingu”
5av-school.pl/artykuly/id,380/wladcy-umyslow-czyli-jak-wiele-informacji-jestesmy-w-stanie-przyswoic
6pl.wikipedia.org/wiki/Licencje_Creative_Commons
7 – Tamże.
813 najważniejszych rzeczy w Content Marketingu

Related Post


Powrót

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *